جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

شايع ترين اختلال شخصيت و رفتاري بزرگسالان

۳۶ بازديد

شايع ترين اختلال شخصيت و رفتاري بزرگسالان

اگر تلويزيون را حتي براي مدت كوتاهي روشن كنيد ، احتمال بمباران شما توسط تبليغات داروهاي تجويز شده و بدون نسخه زياد است. به نظر مي رسد اين روزها براي همه چيز يك قرص وجود دارد! حتي اگر هيچ مشكلي در رابطه با سلامتي نداريد ، تماشاي چند مورد از اين تبليغات ممكن است شما را متقاعد كند. واقعيت اين است كه بسياري از بيماري ها ، مسائل و اختلالات رفتاري وجود دارد كه ممكن است زندگي شما را تحت تأثير قرار دهد.

 

در اينجا 10 مورد از رايج ترين اختلال شخصيت و رفتاري بزرگسالان آورده شده است كه بسياري از آنها را تشخيص خواهيد داد. همه اين اختلال ها مزمن نيستند و همه آنها به راحتي قابل درمان نيستند. اگر احساس مي كنيد با برخي از كنش هاي رفتاري متناسب با توصيف خاص يك بيماري دست و پنجه نرم مي كنيد ، تحقيق بيشتر ايده بدي نيست.

 

اعتياد رفتاري

آيا چيزي وجود دارد كه شما قادر به توقف آن نباشيد؟

 

اعتياد يك موضوع پيچيده است و اغلب به عنوان يك بيماري طبقه بندي مي شود ، اما همچنين مي تواند يك مسئله رفتاري هم باشد. خصوصا كه اعتياد رفتاري هم وجود دارد. يك مطالعه در مورد اين نوع اعتياد مي گويد: "چندين رفتار ، علاوه بر مصرف مواد روانگردان ، پاداش كوتاه مدت ايجاد مي كند كه ممكن است عليرغم آگاهي از عواقب منفي ، رفتار مداوم ايجاد كند." بنابراين بله ، شما مي توانيد به برخي از رفتارها كه به شما نوعي پاداش مي دهند ، معتاد شويد.

 

اسكيزوفرني

اسكيزوفرني معمولاً بزرگسالان را بيش از كودكان تحت تأثير قرار مي دهد.

 

اسكيزوفرني يكي ديگر از اختلالات شناخته شده براي اكثر ما است. اين يك مسئله فلج كننده است كه به طرق مختلف روي كساني كه به آن مبتلا هستند تأثير مي گذارد. اين يك اختلال رواني است و ماهيتي مزمن دارد. افرادي كه با اسكيزوفرني زندگي مي كنند ، اغلب دچار توهم ، هذيان و گاهي مشكلاتي در فيزيولوژي خود مي شوند. طبق گفته انستيتوي ملي بهداشت روان ، اين علائم به طور معمول در سنين 16 تا 30 سالگي ظاهر مي شوند.

 

اضطراب

 

هر كسي ممكن است اضطراب را تجربه كند ، اما وقتي اين مسئله بر زندگي روزمره شما تأثير بگذارد ، به يك مشكل تبديل مي شود.

 

هر كس در يك مرحله اضطراب را تجربه مي كند. اما تا زماني كه يك مسئله مزمن و طولاني مدت ايجاد نشود ، به يك اختلال رفتاري تبديل نمي شود. اختلالات اضطرابي ارتباط نزديكي با مسائل افسردگي دارند و مانند افسردگي ، انواع مختلفي دارد.

 

"اختلالات اضطرابي بيش از نگراني يا ترس موقت است. براي فرد مبتلا به اختلال اضطراب ، اضطراب از بين نمي رود و با گذشت زمان مي تواند بدتر شود. اين احساسات مي تواند در فعاليتهاي روزمره مانند عملكرد شغلي ، كار در مدرسه و روابط تداخل ايجاد كند.

 

 

بيماري نقص توجه يا بيش فعالي در بزرگسالان  ياADHD

 

اگر تمركز براي شما مشكل بزرگي است ، ممكن است بيش فعالي داشته باشيد.

 

در سالهاي اخير ، ADD و ADHD بسيار رايج شده است. آنها به ترتيب عبارتند از: اختلال كمبود توجه و بيش فعالي با كمبود توجه و مي توانند كودكان و بزرگسالان را تحت تأثير قرار دهند. اين اختلالات اساساً نشستن و توجه را بسيار دشوار مي كند. شما تمركز خود را از دست مي دهيد و نمي توانيد روي وظيفه پيش رو تمركز كنيد. بديهي است كه اين مسئله مي تواند مشكلاتي را براي افراد در محل كار يا مدرسه ايجاد كند.

 

افسردگي

چند نفر از دوستان يا همكاران شما به صراحت مي گويند علائم افسردگي دارند؟افسردگي ميليون ها ميليون نفر را تحت تأثير قرار مي دهد و برخي حتي نمي دانند كه به آن مبتلا هستند. اين يك مسئله پيچيده است ، با بسياري از علت هاي ريشه اي و بدون تأثير دقيق رفتاري. اما اگر روي يك نوع  افسردگي اساسي تمركز كنيم ، بسياري از تغييرات رفتاري قابل توجه مي تواند آشكار شود. WebMD مي گويد افراد با اين نوع افسردگي معمولاً زياد مي خوابند ، عادت هاي غذايي خود را تغيير مي دهند و حتي توانايي كار يا مدرسه رفتن را از دست مي دهند.

 

 

يا اختلال وسواس فكري عملي  OCD

 

اين روزها جوك هاي مربوط به وسواس در بيشتر خانه ها و محل كار معمولاً به گوش ميرسد. به عنوان مثال ، اگر كسي به طور باورنكردني مرتب باشد ، شنيدن كسي در مورد وسواس فكري يك شخص عادي نيست. اما براي كساني كه با آن دست و پنجه نرم مي كنند ، OCD مي تواند ناتوان كننده باشد. بسته به شدت مورد ، فرد حتي قادر به كار يا روابط شخصي با هم نيست.

 

اختلالات خوردن

 

اختلالات خوردن يكي ديگر از حوزه هاي اختلالات است كه اغلب مورد شوخي قرار مي گيرند ، اما اين موارد بسيار جدي است. اينها نيز اشكال مختلفي دارند. بعضي از افراد اجباري غذا مي خورند در حالي كه بعضي از افراد به سختي مي توانند غذا بخورند. برخي از اين موارد را با نام هاي بي اشتهايي ، پرخوري و ... ميشناسيد.

 

در صورت عدم كنترل ، اين اختلالات مي تواند منجر به مشكلات جدي در سلامتي شود و خواهد شد. آنها حتي مي توانند كشنده باشند.

 

وحشت

 

حملات هراس نيز مسئله اي است كه بزرگسالان با آن روبرو هستند.

 

اختلال هراس همچنان سبد گسترده ديگري از مسائل رفتاري است. اين شامل كساني است كه حملات هراس (نزديك به اضطراب) و افرادي كه با آگورافوبيا سر و كار دارند را تجربه مي كنند. كارت اضطراب وحشت ، انجمن اضطراب و افسردگي آمريكا مي گويد ، امواج وحشت ظاهراً بي نظير است كه بدون هشدار هشدار مي دهند. سپس ، ترس از آن حملات وحشت مي تواند حملات وحشت ديگري ايجاد كند . اين يك حلقه باطل است.

 

اختلال اضطراب پس از  حادثه

 

 بيشتر ما با اختلال استرس پس از سانحه يا PTSD آبسياري از افرادي كه از جنگ برمي گردند ،اين شرايط را تجربه مي كنند. اما در قربانيان جرايم خشن يا كساني كه تجاوز را تجربه كرده اند نيز معمول است. برخي از افراد قادر به بهبودي هستند ، در حالي كه برخي ديگر تا پايان عمر با اين اختلال روبرو مي شوند. علائم آن شامل خوابهاي بد ، بازگشت به گذشته و افكار ترسناك و گمراه كننده است.

 

اختلال عاطفي فصلي

اختلال عاطفي فصلي بر افراد ساكن در مناطق خاصي از جهان تأثير مي گذارد. اصولاً تغيير در ميزان نور خورشيد منجر به مسائل رفتاري مي شود. طبيعتاً ، اين يك مشكل فصلي است. محققان معتقدند كه اين امر به دليل ريتم شبانه روزي و شيمي مغز ما به دليل كمبود نور خورشيد در زمستان از بين مي رود. در واقع نوعي افسردگي است و بسته به محل زندگي شما ممكن است خطر افزايش يابد.

 

منبع: گپچه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.