شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

خريد بيت کوين يا طلا؛ کدام يک بهتر است؟

۲۲ بازديد

خرید بیت کوین یا طلا؛ کدام یک بهتر است؟

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار قطعاً بخشی از سبد سرمایه‌تان را به خرید طلا اختصاص می‌دهید، چراکه در سایر دارایی‌هایتان ممکن است زیان‌هایی را متحمل شوید و سرمایه‌گذاری در طلا در حقیقت پوششی در برابر این زیان احتمالی به شمار می‌رود. مؤثر بودن این استراتژی ثابت شده است، اما در سال‌های اخیر خرید بیتکوین به عنوان یک جایگزین در برابر سرمایه گذاران خودنمایی می‌کند.

بیتکوین (Bitcoin) اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرده است؛ بازدهی خیره‌کننده، نقدشوندگی بالا و نقش‌آفرینی برخی از ابرسرمایه‌داران در این رمزارز برخی از عواملی هستند که باعث می‌شوند همیشه اخبار و روند قیمت بیت کوین را دنبال کنید. سرمایه گذاری بدون آموزش بیت کوین می‌تواند زیان‌های سنگینی را در پی داشته باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی این دو زمین? سرمایه‌گذاری بپردازیم و به شما کمک کنیم تا میان خرید بیت کوین یا طلا راحت‌تر تصمیم بگیرد.

خرید بیت کوین (BTC) در گذر زمان

بیتکوین در سال 2009 راه‌اندازی شد و عصر جدیدی را در امور مالی و سرمایه گذاری آغاز کرد. در ابتدا این رمزارز تنها برای تعداد کمی از افراد جذاب بود. اما در سال 2010 برخی از سفته‌بازان متوجه شدند که قیمت بیت‌کوین‌هایی که قبلاً با کسری از یک سنت خریده بودند، به 0.09 دلار به ازای هر بیتکوین افزایش یافته است. بنابراین مزارع و استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین محبوب شدند و خرید و فروش بیت‌کوین رونق گرفت.

این روند ادامه داشت تا اینکه همه‌گیری کرونا در سال 2020 باعث تعطیلی اقتصادها در سراسر جهان شد؛ دلالان و سرمایه‌گذاران متوجه شدند که ارزش بیتکوین در مقایسه با ارزش سهام کاهش نمی‌یابد! در نتیجه سرمایه‌های -حقیقی و حقوقی- زیادی وارد این بازار پر رمز و راز شد و قیمت بیت‌کوین افزایش یافت. روند صعودی قیمت بیتکوین ادامه داشت تا اینکه در نوامبر 2021 قیمت این رمزارز به 64،000 دلار رسید.

در این شرایط بود که سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان خرید و نگهداری بیت کوین را آغاز کردند، به این امید که با ادام? همه‌گیری کرونا ارزش آن حفظ شود.

خرید طلا؛ دیروز، امروز، فردا

طلا نشان داده است که در روندهای اصلاحی عملکرد خوبی دارد و ارزش خود را حفظ می‌کند؛ قیمت آن تا حدودی ثابت می‌ماند، سپس با حرکت سرمایه‌گذاران از سهام به طلا، تمایل به افزایش قیمت دارد. همین موضوع باعث می‌شود که از این فلز گران‌بها به‌عنوان پوشش سرمایه‌گذاری استفاده شود.

در طول همه‌گیری کرونا، هم? سرمایه گذاران به خرید بیت کوین روی نیاوردند و بسیاری از آن‌ها سراغ طلا رفتند. در نتیجه قیمت طلا از کمتر از 1300 دلار در اواخر سال 2019 به نزدیک به 2100 دلار در اواسط سال 2020 افزایش یافت. تا اینکه در سال 2021، با بهبود تدریجی اقتصادها، قیمت آن کاهش پیدا کرد؛ اما همچنان امروز میانگین قیمت آن بالاتر از دوران پیش از همه‌گیری کروناست.

تفاوت‌های کلیدی خرید بیت‌کوین و طلا

هزاران سال است که طلا به‌عنوان وسیله‌ای برای مبادله و نگهداری ثروت جایگاه خودش را حفظ کرده است. اما بیتکوین در سال 2009 راه‌اندازی شد و چند سال بعد رسمیت یافت.

بدون شک این سؤال ذهنتان را به خودش درگیر کرده که بالاخره «خرید طلا بهتر است یا خرید بیت کوین؟». آشنایی با تفاوت‌های اصلی بیت‌کوین و طلا می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر کند.

 

خرید بیت کوین

خرید طلا

مقررات

بستگی به کشورها دارد

برخی از محدودیت‌ها

مزایا و منافع

موارد استفاده در حال افزایش است

در بسیاری از صنایع و محصولات استفاده می‌شود

نقدشوندگی

بستگی به بازار دارد

بستگی به بازار و نوع دارایی دارد

نوسانات قیمتی

زیاد

کم

 

 

  • مقررات: سیستمی که برای طلا در مورد تجارت، وزن و ردیابی ایجاد شده بسیار دقیق است. دزدی یا تقلب در آن به سختی صورت می‌گیرد. در بسیاری از کشورها بدون اخذ مجوزهای قانونی نمی‌توانید طلا را از کشور خارج کنید. هنگام سرمایه‌گذاری در طلا عموماً فقط می‌توانید آن را از فروشندگان ثبت‌شده خریداری کنید. در مورد دلایل سرمایه گذاری در بیت‌کوین هم باید بگوییم که به لطف سیستم رمزگذاری‌شده و غیرمتمرکز، سرقت بیتکوین و جعل آن نیز دشوار است. استفاده از این رمزارز در سراسر جهان -البته با چند استثناء- قانونی است، اما زیرساخت‌های نظارتی کافی برای اطمینان از ایمن بودن کاربران هنوز وجود ندارد.
  • مزایا و منافع: طلا در طول تاریخ در بسیاری از زمینه‌ها استفاده شده است. همین امر به طلا این توانایی را داده است که ارزش خود را در هنگام کاهش ارزش سایر داراییها حفظ کند. در مقابل، کاربرد بیتکوین محدود است و در حال حاضر تنها به‌عنوان یک ارز دیجیتال و یک سرمایهگذاری سوداگرانه از آن استفاده میشود. با این حال یک فناوری مالی در حال ظهور وجود دارد که مفهوم آن استفاده از ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های مالی است. بیت کوین در این فناوری نوظهور به‌عنوان ابزاری برای وام دادن، استقراض و احتمالاً موارد دیگر کاربرد دارد. از طرفی این پتانسیل را نیز دارد که تقریباً به اندازه طلا در کاربردها مشارکت داشته باشد.
  • نقدشوندگی: یکی از نگرانی‌های اصلی سرمایه گذاران بیتکوین نقدشوندگی آن است. رمزارزها معمولاً نقدشوندگی بالایی دارند. با این حال ممکن است همیشه این‌طور نباشد. به‌عنوان مثال، اگر چندصد بیت‌کوین داشته باشید و بخواهید خیلی سریع از بازار ارزهای دیجیتال خارج شوید، ممکن است نقد کردن آن راحت نباشد. از طرفی بعضی از صرافی‌ها برای تراکنش‌های روزان? کاربران محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرند. همچنین اگر بازار دچار نوسان شدیدی شده باشد و بسیاری از سرمایهگذاران قصد فروش بیتکوین را داشته باشند، قیمت آن به شدت کاهش مییابد.
  • نوسانات قیمت: بیت کوین در گذر زمان ثابت کرده است که تحت تأثیر رسانهها، احساساتِ سرمایهگذاران، اقدامات نظارتی و هیاهو قرار دارد. اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال می‌تواند سرمایه گذاران را به وحشت بیندازد و در نتیجه تصمیماتی عجولانه بگیرند که به سرعت قیمت بیت‌کوین را بالا یا پایین ببرد. اما این نوسانات در ذات طلا وجود ندارد و شاید همین موضوع طلا را به دارایی ایمنتری تبدیل کند. البته در سالهای اخیر چندین ارز دیجیتال با هدف ایجاد ثبات بیشتر نسبت به بیت‌کوین ایجاد شده‌اند که به آن‌ها استیبل کوین (StableCoins) می‌گویند و قیمت آن‌ها به ارزهای ثابت یا دارایی‌های پایدار دیگر مرتبط است. به‌عنوان مثال، تتر (Tether) با ارزش دلار آمریکا مرتبط است.

سخن پایانی

انتخاب میان خرید طلا یا خرید بیت کوین به مواردی از قبیل میزان ریسک‌پذیری، استراتژی سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه و … بستگی دارد. اما ازآنجاکه موقعیت هر فرد به خودش اختصاص دارد، باید قبل از تصمیم‌گیری برای مشورت سراغ یک متخصص برود و درباره آموزش بیت کوین اطلاعات لازم را کسب کند. بنابراین، مطالب مطرح شده در این مقاله را در نظر بگیرد و از مشاوران سرمایه‌گذاری حتماً بهره‌مند شوید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.